Close SplitView Logo Menu
logo

شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک

يك معماری تازه ، خالق يك زندگی تازه

10 نکته ی مهم و قابل توجه در طراحی رستوران

10 نکته ی مهم و قابل توجه در طراحی رستوران

دوشنبه 7 بهمن 1398 ساعت 00:50   |   2948 بازدید

در این مقاله قصد داریم نکاتی را عنوان کنیم که در طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران باید به آنها توجه کنیم. رعایت این موارد موجب رضایت هر چه بیشتر مشتری ها و در نتیجه فروش بالاتر و سود بیشتر می شود.

بعد از انتخاب کردن یک جای مناسب برای اجرای رستوران حالا باید عزم خود را برای انتخاب مبلمان رستوران و طراحی دکوراسیون به شکل مشتری پسند و جذاب جمع کنیم و محیطی ایجاد کنیم تا در آن مشتری ها احساس آرامش، راحتی و لذت بیشتری کنند.

جایی که مشتری ها احساس راحتی بیشتری کنند، مجموع فروش بالاتر خواهد بود و در نتیجه سود بیشتری نیز برای رستوران خواهد داشت.

دکوراسیون داخلی رستوران درست به اندازه ی کیفیت غذاهایی که سرو میشود مهم و حایز اهمیت است. اصول و قواعد پایه ای مارکتینگ، برای دکوراسیون رستوران حتی جایگاهی بالاتر نسبت به کیفیت غذا در نظر میگیرد. دقت کنید که نوع و سبک مبلمان و دکوراسیون باید با نوع غذاهایی که در آنجا سرو میشود هماهنگی داشته باشد. اگر شما صاحب یک رستوران هستید و یا قصد دارید تا یک رستوران تاسیس کنید دقت کنید که در یک رستوران اگر بالاترین کیفیت را در نیز سرو غذا داشته باشید اما توجه لازم را به دکوراسیون و طراحی داخلی رستوران مبذول نکنید، مشتریها علاوه بر اینکه مجدد به رستوران شما باز نمیگردند، آنجا را به دیگران معرفی نمیکنند.

اما نگران نباشید چرا که در اینجا قصد داریم با یادآور شدن نکاتی که عموما مدیران و کار آفرینان از آنها چشم پوشی میکنند کمک کنیم تا شرایطی را به وجو بیاورید که انتخاب مجدد مشتریهایتان باشید و بتوانید آنها را به رستوران خود بازگردانید.

ارایه کردن یک دستورالعمل به شکل مرحله به مرحله در طراحی رستوران غیر ممکن و نشدنی است چرا که هر رستوران کانسپت و شرایط خاص و متفاوتی دارد تمامی آنها باید در طراحی داخلی لحاظ شود.

طراحی رستوران

1. رنگ

روانشناسان اعتقاد دارند که رنگ تاثیر بالایی بر روی مغز انسان دارد. همچنین جالب است بدانید ارتباط جالبی بین رنگ و متقاعد کردن افراد وجود دارد. امروزه در بحث مارکتینگ این موضوع از پرطرفدارترین چالش ها است. رنگ ها توانایی دارند تا حس های متفاوتی را در مغز ایجاد کنند که تمامی آنها تاثیر مستقیمی بر روی بدن ما میگذارد.

به طور کل میتوان گفت که رنگ ها باعث تغییر نگرش ما می شوند و این همان نکته ای است که ما در مورد آن آگاهی لازم را نداریم.

در رابطه با غذا و صنایع وابسه به آن رنگ قرمز را مبتوان به عنوان پادشاه رنگ ها معرفی کرد . این رنگ بر همه رنکها چیره است و از نظر روانشناسی نیز بسیار اشتها آور و میباشد. از طرفی دیگر رنگ آبی نیز متابولیسم بدن را کاهش میدهد. لذا کاملا بدیهی است که انتخاب کردن یک تم رنگی مناسب در طراحی و اجرای رستوران از عوامل مهم و اساسی به شمار می آید.

نتیجه اینکه اگر شما یک ایده آل برای دکوراسیون رستوران خود در نظر گرفته اید، در انتخاب رنگ دقت کنید و به هیچ وجه از تاثیر آن بر روی مشتری ها غافل نشوید.

2. دکور

بیشتر مدیران و صاحبان رستوران ها متوجه نمیشوند که دلیل مراجعه نکردن مشتری ها به رستوران گران بودن دکوراسیون داخلی رستوران نیست، اینکه دکوراسیون و کیفیت مبلمان موجود در انتخاب شدن رستوران تاثیر گذار است اما هیچ کس به این موضوع که شما میز و صندلی هایتان را از بهترین برند خریداری کردید و یا آن را از یک حراجی معمولی خریده اید اهمیت نخواهد داد بلکه نکته حایز اهمیت توجه به زیبایی و راحتی آنها است که مشتری ها را وادار میکند تا وارد رستوران شما بشوند .

به خاطر داشته باشید که در طراحی و دکوراسیون رستوران هر چقدر در طراحی شما هر چقدر بیشتر از متریال هایی مانند: شیشه های مدرن، فلزات، رنگ های سرد، فرم های سلب و نورپردازی زیاد استفاده کنید مشتری کمتر احساس گرسنگی میکند.

این سبک طراحی ها بیشتر در بین قشر جوان طرفدار دارند اما متاسفانه آنها دست و دل باز نیستند و برخی از آنها پول کافی برای خرج کردن در رستوران را ندارند. همچنین این سبک خیلی زود افراد را خسته میکند و در صورتی که یک رستوران جدید در نزدیکی های شما افتتاح شود آنها رستوران شما را قراموش میکنند و به سمت رستوران جدید گرایش پیدا میکنند.

طراحی رستوران

3. نورپردازی

نحوه ی نور پردازی بسیار مهمتر از چیزی است که فکر میکنید و اهمیت آن در فضاهای عمومی و خدماتی مثل رستوران چند برابر نیز می شود. نورپردازی میتواند ارزش مبلمان شما را چندبرابر به نمایش گذارد و یا آنها را بسیار بی کیفیت نشان بدهد، میتواند ایرادات مبلمان و دکوراسیون رستوران را بپوشاند تجربه ای مطلوب از اوقات سپری شده را در ذهن مخاطب ثبت کند.

همچنین نورپردازی خوب میتواند در جذب مشتری ها نیز تاثیر گذار باشد به این صورت که استفاده از نور های گرم حس دعوت کنندگی دارند و عابران را تشویق میکنند تا به داخل رستوران قدم بگذارند و بعد از جذب و ورود مشتری ها نورهای گرم احساس گرسنگی در افراد ایجاد میکنند.

انتخاب یک نورپردازی مناسب برای فضا علاوه بر اینکه در چگونه به نظر رسیدن مبلمان تاثیر گذار هستند بلکه به منظور جذابیت هر چه بیشتر فضا نیز امری حیاتی است.

استفاده درست از نورهای گرم درست بر خلاف نورهای سرد باعث ایجاد صمیمیت در فضا می شوند. نورهایی که به شکل درست و جای مناسب تعبیه شده اند و مشتری ها رابه مراوده با یکدیگر دعوت میکنند. نور سرد بر عکس نور گرم عمل میکند به این صورت که باعث بالا رفتن صدای مشتری ها می شود و محیط را دچار هرج و مرج میکند.

به خاطر داشته باشید که خلاقیت داشتن در دکوراسیون داخلی رستوران در گرو نحوه ی مناسب نورپردازی در آنها است.

4. موسیقی

من یک روز به تنهایی برای صرف شام در یک رستوران بی نظیر نشسته بودم. طعم غذا عالی بود و تنهایی غذا خوردن این فرصت را برای من ایجاد کرده بود تا به تماشای محیط و سایر مشتری ها و جزییات رستوران توجه کنم. همه چیز در آن رستوران مطلوب بود از غذا گرفته تا جو حاکم بر رستوران اما این شرایط فقط تا زمانی ادامه داشت که موسقی پخش نمیشد. سپس یک موسیقی شاد با یک ریتم تند و صدایی بلند شروع به پخش کرد و در این لحظه دیگر خبری از آرامش نبود. من تلاش کردم تا تمام شدن غذا تحمل کنم ولی دیگر طاقت نداشتم و درخواست صورتحساب کردم.

موسیقی تاثیر بسیاری بر روی مهمانان رستوران میگذارد. مطالعاتی در ارتباط با تاثیر موسیقی انجام شده که نتایج آن نشان دهنده ی تاثیر بالا و شگرف موسیقی بدون کلام نه تنها بر روی روحیه افراد و تحریک اشتهای آنها بلکه در تصور ذهنی مهمانان از رستوران شما است.

موسیقی راک باعث افزایش اشتها و در نتیجه سریعتر جویده شدن غذا می شود و بر خلاف ان موسیقی کلاسیک باعث بیشتر شدن آرامش در هنگام غذا خوردن میشود. با در نظر گرفتن ویزگی های ذکر شده در فست فود های شلوغ استفاده از موسیقی راک توصیه می شود تا افراد سریعتر غذا خورده و میز ها برای مشتری های جدید خالی شود. اما در رستوران های لوکس و گران ترکیبی از یک موسیقی کلاسیک در کنار بشقاب های تزیین شده توسط سر آشپز بهترین انتخاب خواهد بود.

طراحی رستوران

5. رایحه

عطر و بوی خوش قدرت بسیار خارق العاده ای دارد. حس بویایی از قویترین حواس برای به یاد آوری خاطرات می باشد. استفاده کردن از یک عطر خوب در فضا موجب می شود تا ذهن ما به گذشته ها پرواز کند و این خاطرات میتواند موجب تقویت اشتها بشود.

حس بویایی از آنچه که به نظر میرسد بسیار قویتر است. به طور میانگین انسان ها دارای 5 تا 6 گیرنده بویایی هستند که این گیرنده ها میتونند حد.د 10.000 بوی مختلف را تشخیص بدهند.

یکی از مهمترین نکات حیاتی در مارکتینگ رستوران ، نوجه کردن به عطر و رایحه ی موجود در فضا است.

طراحی رستوران

6. سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی نیز جزو مسایلی است که عمدتا کار آفرینان به آن توجه نمیکنند در صورتی که مسیله ای بسیار مهم و حیاتی می باشد.

بسیاری از صاحبان رستوران و کارآفرینان هزینه های گزافی را برای تبلیغات و یا خرید محصولات در نظر میگیرند، در صورتی که هیچکدام بودجه ای را برای زیبایی و تجهیز کردن درست سرویس های بهداشتی اختصاص نمیدهند.

 در اغلب رستوران ها مشتری ها باید راهروهایی طولانی و کثیف همراه با بوهایی زننده را طی کنند و تازه اگر توانستند زنده سر میز خود برگردند باید ذهن خود را از خاطره چند لحظه قبل پاک کنند تا بتوانند غذای خود را میل کنند. توجه کنید که در سرویس های بهداشتی تمیزی، بوی خوش، قرار دادن دستمال کاغذی و صابون های مایع برای مشتری ها بسیار دلپذیر خواهد بود.

فراموش نکنید، زمانی که مشتری شما با صحنه ی خالی بودن مایع دستشویی و یا نبود دستمال کاغذی مواجه می شود، امتیاز رستوران شما در ذهن او بسیار کاهش پیدا میکند و در این لحظه شما در حال از دست دادن مشتری های خود هستید.

یکی از  واجبات در رستوران ها استفاده اسپری خوشبو کننده است همچنین لازم است تا از سالم بودن قفل درب ها نیز اطمینان حاصل کنید.

طراحی رستوران

7. طراحی

مفهوم امروزیه فضاهای تجاری با دنیای سابق تفاوت های بسیار زیادی دارد. کاربری این فضاها بر خلاف گذشته که فقط مکانی برای خرید کالاها و ارایه ی برخی از خدمات بوده اند، تبدیل به مکانی برای پاسخگویی به نیاز ها و رویا پردازی شده اند. این مورد در طراحی رستوران نیز صدق میکند.

در نتیجه تمرکز صاحبان این مشاغل نباید فقط بر روی فروش محصولات خود متمرکز باشند بلکه لازم است فضایی ساخته شود تا در آن ارتباط خوبی بین محصول شما و مشتری های رستوران و فضاهایی از این دست ایجاد شود.

در دوره ی معاصر باید تلاش کنیم کسب کار خود را از شکل سنتی و قدیمی به نوعی مدرن و متناسب با دنیای امروز تبدیل کنیم. برای رسیدن به این مهم باید مسیری قابل لمس و بصری برای مشتری های خود ترسیم و برنامه ریزی کنیم و به این ترتیب او را وادار کنیم تا از مسیری که ما میخواهیم عبور کند. به این پروسه بازاریابی بصری گفته می شود. در این نوع بازاریابی و مارکتینگ کاری میکنیم تا مشتری با چشم هایش جذب محصولات و خدمات بشود. معمولا برای بالا بردن ارزش محصولات و خدنمات از این نوع بازاریابی استفاده می شود و نتیجه ی تمامی این تلاش ها بالا بردن سود و بهتر شدن کسب کار شما خواهد بود.

مدیریت صحیح محیط میتواند نقش مهمی در انتخاب شدن محصول شما توسط مشتری ها داشته باشد چرا که هر فضا باید این امکان را داشته باشد که نه تنها رابطه عینی بلکه رابطه روانی بین محصولات و خدمات و مشتری ها ایجاد کند.

8. ظرفیت رستوران

در فضای داخلی رستوران باید تعادل و تناسب بین فضاهای دعوت کننده، تعداد مناسب میزها و صندلی ها و همچنین افراد حاضر بر قرار باشد.

در فضای موجود باید تعداد صندلی ها به گونه ای باشند که امکان استاده حد اکثری از ظرفیت موجود را داشته باشد اما در عین حال باید به راحتی فضای نشستن همچنین حریم خصوصی افراد توجه لازم را داشت که برای این موضوع لازم است تا فاصله ی مناسب بین میزها ایجاد شود.

طراحی رستوران

9. گرمایش و تهویه

تجهیزات مورد استفاده در این بخش جزو گران قیمت ترین محصولات در رستوران است و صد البته که یکی از مهمترین آنها نیز محسوب می شود. اگر در صدد هستید تا مشتری های خود را حفظ کنید لازم است تا محیط رستوران خود را مجهز به سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع کنید. میزان اهمیت وجود این سیستم در تابستان به بالاترین حد ممکن میرسد پس حتما اطمینان پیدا کنید رستوران شما دارای تهویه مناسبی است.

طراحی رستوران

10. آشپزخانه

از دیگر بخش های پر هزینه در یک رستوران مربوط به تجهیزات آشپزخانه می باشد. طراحی آشپزخانه باید به گونه ای باشد که روندی سیال بین تهیه کردن غذا و سرو آن وجود داشته باشد و خللی در این روند ایجاد نکند. در خیلی از رستوران ها به دلیل اختصاص فضای کوچک برای آشپزخانه امکان ارایه خدمات بیشتر به مشتریان خود را ندارند پس دقت کنید که فضای مناسبی را برای این کار در نظر گرفته باشید.

و در پایان تمامی موارد گفته شده از مهمترین بخش ها در طراحی یک رستوران هستند که لازم است آن را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که برای موفقیت در این صنف لازم است تا تجربه ی مشتری هایتان را از یک غذای لذت بخش ارتقا دهید.

جهت هماهنگی برای بازدید و مشاوره ی رایگان  با شماره تلفن 09122524678 و یا اطلاعات درج شده در صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید .

از نمونه کارهای طراحی نمای کلاسیک ، طراحی و اجرای نمای ویلایی ، بازسازی ساختمان و اجرای دکوراسیون داخلی ما دیدن نمایید. 

 

 

 

 

طراحی کافه طراحی کافه کتاب طراحی کافه رستوران طراحی رستوران طراحی کافی شاپ دکوراسیون داخلی شرکت معماری شرکت دکوراسیون داخلی بازسازی خانه بازسازی منزل طراحی دکوراسیون دکوراسیون داخلی مدرن دکوراسیون داخلی کلاسیک اجرای رستوران طراحی سفره خانه

به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه: