Close SplitView Logo Menu
logo

شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک

يك معماری تازه ، خالق يك زندگی تازه

فنگ شویی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

فنگ شویی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

سه‏ شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 09:41   |   2142 بازدید

فنگ شویی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

جمعه 16 شهریور 1397 ساعت 23:43

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی یک هنر باستان چینی، با قدمت پنج هزار ساله است. که امروزه کاربرد فراوانی در طراحی داخلی دارد، در واقع این هنر برای قرار دادن هر وسیله در جای صحیح خود چه در منزل و چه در محیط کار است. هنگامی که انسان و محیط پیرامون او با هم هماهنگ باشند، نتیجه اش زندگی خوب و موفقیت برای ماست و هدف فنگ شویی هم رسیدن به همین موفقیت است.باید در نظر داشت که  روش های فنگ شویی، خرافات مبهم به جا مانده از روزهای فراموش شده امپراتور چین نیست و کلیه اصول فنگ شویی از نظر علمی به اثبات رسیده و و دارای پشتوانه و استدلالهای مستحکم عقلانی هستند.  حتی امروزه در مناطقی مانند سنگاپور وهنگ کنگ و... تاثیرات آن به وضوح قابل مشاهده است.  به عنوان مثال برخی از موسسات مالی قدرتمند مانند HSBC مبالغ هنگفتی پرداخت می کنند تا اصول فنگ شویی در موسسه آنها برقرار باشد و به این ترتیب خوشبختی و سعادت آنان روز افزون می شود.

http://www.mehradak.ir/upload/65d85894cc8c412db56b3a5ab17ff591.jpg

هدف فنگ شویی   

در واقع می توان گفت هدف فنگ شویی ایجاد تعادل و هم نوایی در زندگی شماست. همانگونه که شما منحصر به فرد هستید، خانه ی شما نیز شبیه خانه های دیگر نیست. ممکن است نقشه ی خانه شما با نقشه خانه دیگری مشابه باشد و حتی از مبلمان یکسانی استفاده کرده باشید ، اما کیفیت خانه شما ناشی از شخصیت شماست. نحوه ی چیدن مبلمان، انتخاب تزئینات و نحوه ی نشان دادن آنها ، میزان هوای تازه ی درون خانه ، و بسیاری از مسائل دیگر باعث تمایز آپارتمان شما از سایر آپارتمان ها می شود.
ممکن است از طراحی نظم مبلمان آپارتمان خود در حال حاضر ، در کل یا کاملا راضی باشید اما همچنان می توانید برای بهبود جزییات از فنگ شویی استفاده کنید و رضایت بیشتری به دست آورید. با این کار، جنبه های مختلف زندگی شما نیز بهبود خواهد یافت. زیرا هرجا که باشید ، هم نوایی و تعادل آپارتمان شما در رفتار و کردارتان پدیدار خواهد بود. زمانی که تغییراتی در فنگ شویی خانه می دهید با صبر و حوصله عمل کنید .از این پس ، نگاه شما به فضاهای مختلف متفاوت خواهد بود و نوع ارتباط شما با هر محیطی که در آن قرار گیرد، به شکل مثبتی تغییر خواهد کرد.

   ماهیت فنگ شویی      

  فنگ > باد  

 شوی > آب

باهدف افزایش و ایجاد موفقیت، خوشبختی، هارمونی و تعادل افزایش تغییرات مثبت در محیط اطراف ماست انرژی طبیعت یا انرژی "کی" یا "چی" که در زبان سانسکریت "پرنا" گفته می شود و برای ما ایرانیان همان برکت و رحمت خداست و به طور عامیانه هر عاملی که در زندگی شامل شادی و پیشرفت ما می شود مثل زندگی سالم، خانواده، عشق، تحصیلات، پول و... به نوعی انرژی چی محسوب می شود و میتوان گفت فنگ شویی سعی در ایجاد و نگه داری انرژِی ها در محیط را دارد.

کلمه فنگ شویی در زبان چینی به نام باد و آب ترجمه می شود. فنگ به معنای باد، و شویی به معنای آب است. در قانون طبیعت انرژِی چی توسط آب جذب شده و توسط باد پراکنده می شود.

http://www.mehradak.ir/upload/515008d391f94749a61dd0d6d859c1cf.jpg

   فنگ شویی و چیدمان 

در فنگ شویی پنج عنصر اصلی وجود دارد که به واسطه آنها می توان به هارمونی و تعادل دست پیدا کرد،عدد پنج در چین عدد بخت است . آنها بر این باور هستند که جهان از این پنج عنصر ساخته می شود. و این عنصرها نشانگر تغییر هستند و هریک عنصر بعدی را می سازد. نام، ویژِگی، جهت و رنگ های مرتبط با هر یک  از این عناصر به شرح زیر می باشد.

  آتش - نماد اشتیاق و انرژی بالا

جهت: جنوب، شمال شرقی و جنوب غربی خانه

رنگ های مرتبط: قرمز، نارنجی،بنفش، صورتی، زرد پررنگ

 

 زمین - نماد پروردگی، ثبات و پایداری 

جهت: مرکز خانه

رنگ های مرتبط: بژ، زرد کم رنگ، لیمویی

 فلز- روشنی، شفافیت، صراحتف و با خود لیاقت را به همراه دارد.

جهت: غرب و شمال خانه

رنگ های مرتبط: طوسی، خاکستری و سفید.

  آب - آسایش، تازگی، آرامش، فراوانی

جهت: شمال و شرق خانه

رنگ: آبی و مشکی

چوب - شادابی، زندگی، نشاط و با خود شفا، حیات، رشد، و ثروت را نیز به همراه دارد.

جهت: شرق و جنوب شرق خانه

رنگ های مرتبط قهوه ای و سبز

 چرخه سازنده: این عنصرها نشانگر تغییر هستند و هر یک عنصر بعدی را می آفریند یعنی آب ، چوب را تغذیه میکند / چوب سوخت آتش است / آتش ، به شکل خاکستر در میآید و خاک را تشکیل می دهد / فلز از خاک به دست می آید / و در پایان فلز می تواند مانند آب جاری شود .
چرخه مخرب :‌اگر این عناصر به درستی استفاده نشوند می توانند چرخه مخرب و زیان باری ایجاد کنند و خیلی خطرناک می شوند.

   نکات کاربردی در چیدمان براساس اصول فنگ شویی  


با توجه به مطالب بالا اهمیت فنگ شویی و جریان یافتن انرژی در داخل خانه روشن شده است ، بنابراین چیدمان وسایل باید با توجه به این اصول صورت گیرد . در طراحی دکوراسیون داخلی باید دقت داشت که فضاها ترکیبی از پر و خالی باشند ، مبلمانی که صرفا در یک سمت اتاق چیده شده باشد احساسی شبیه به خم شدن و عدم تمرکز در ما ایجاد می کند ، توزیع و استقرار مبلمان باید به گونه ای باشد که در مجموع فضا متعادل به نظر برسد . 
چیدن مبلمان به صورتی که اطراف هر قطعه از آن  چیدن مبلمان به صورتی که اطاف هر قطعه ار آنبه منظور گردش انرژی تا حدودی آزاد باشد مناسب است و در مورد تختخواب نیز همین روش صدق می کند .
دکوراسیون داخلی نشیمن و پذیرایی باید به گونه ای باشد که هیچ یک از صندلی ها ، مبلها و یا کاناپه ، پشت به ورودی خانه نداشته باشند. چیدن مبلمان باید به گونه ای طراحی شود که راحتی و آسانی ارتباط را فراهم سازد. مبلمان سفت و ناراحت باعث عدم آرامش می شود و به صمیمیت گفت و  چیدن مبلمان به شکل نیم دایره، دایره و یا هشت ضلعی مشوق گفت و گو و برقراری ارتباط بین افراد است. در حالی که نظم مثلثی مبلمان صمیمیت فضا را به بحث و جدل می کشاند. 
اشیای مورد استفاده ی روزمره را باید در مکانهایی گذاشت که به راحتی قابل دسترسی باشند. تزیینات مورد علاقه ، تابلوهای نقاشی و قابهای عکس را باید به گونه ای به نمایش گذاشت که امکان دیدن و لذت بردن از آنها در حالت نشسته و یا ایستاده امکان پذیر باشد.
مجموعه های اشیا (کلکسیون ها) را به جای پراکنده کردن در سطح خانه، بهتر است در یک یا دو قسمت به تماشا گذاشت. زیرا به این ترتیب از ایجاد حس بی نظمی و شلوغی جلوگیری می شود. 
از چراغ برای روشن کردن گوشه های تاریک و ایجاد حال و هوای خاص میتوان بهره گرفت. بعضی از مواقع ، انسان فضاهای کم نور را ترجیح می دهد. اما معمولا همه میل دارند که اتاقهای خانه پرنور و روشن باشند. علاوه بر فضاسازی ، نور برای تحریک و تشویق چی نیز مفید است و قاعده ی کلی در این مورد ، روشن کردن هرچه بیشتر اتاقهای خانه است.
بهترین روش برای چیدن اثاثیه و مبلمان در اتاقها ، شروع این کار با تعیین محل مهم ترین شی ء آن اتاق است. در اتاقهای خواب ، تختخواب اصلی ترین قطعه ی مبلمان است. در ناهارخوری، میز ناهارخوری و در اتاق نشیمن، کاناپه ها و مبلها مهم ترین اشیا هستند. هنگامی که محل مبلمان اصلی تعیین شد ، بقیه اثاثیه را در ارتباط با آن جانمایی کنید.

معرفی پروژه طراحی شده مطابق با  صول فنگ شویی

این ویلا با توجه به اصول فنگ شویی طراحی شده است. فرم، موقعیت و جهت گیری تمام فضاها به طرف فنگ شویی هدایت شده است. ویژگی هایی مانند: فرم سقف، المان هایی با خطوط بزرگ، بازی های نور و سایه، فضای باز و محوطه سرسبز همه نشانه های معماری مدرن گرمسیری هستند. خانه ترکیبی از لایه های افقی بر روی هم می باشد که یک بافت یکپارچه را تشکیل داده اند. بتن، چوب و شیشه از متریال های اصلی به کار رفته اند که فرم جسورانه ای را به وجود اورده اند.

 

 

 

 

 

 

اجرای دکوراسیون داخلی داخلی مدرن شرکت معماری شرکت دکوراسیون شرکت بازسازی داخلی کلاسیک طراحی داخلی منزل

به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه: