Close SplitView Logo Menu
logo

شرکت دکوراسیون داخلی و بازسازی مهرآداک

يك معماری تازه ، خالق يك زندگی تازه

طراحی رستوران

طراحی رستوران

دوشنبه 10 مهر 1402 ساعت 12:14   |   312 بازدید

عناصر مهم در طراحی رستوران

تأثیر طراحی داخلی رستوران بر روانشناسی مشتری باعث می‌شود تا غذایی کم یا غذایی بیشتر سفارش دهند و حتی بر مدت اقامت آن‌ها در رستوران تأثیر می‌گذارد. گزینه‌هایی همچون مبلمان، نور و موسیقی در طراحی رستوران نقش مهمی دارند. در این مقاله به چگونگی تأثیر فضای رستوران و موفقیت آن، با استفاده از طراحی داخلی و البته برخی از ایده‌های درخشان، می‌پردازیم.

کانسپت و طراحی سبک رستوران تعیین کننده نوع دکوراسیون انتخابی شما است. دکوراسیون شیک، تم کلی رستوران شما را بهبود داده و به فراهم کردن فضایی دلچسب کمک می‌کند. یک تم رنگی خوب نشان‌دهنده طراحی داخلی لوکس بوده و لازم است با سبک انتخاب شده، هماهنگی داشته باشد.

معمولا رستوران‌های خانوادگی با رنگ‌های ملایم و رستوران‌هایی که جامعه هدفشان جوانان است، از رنگ‌های شاد و جیغ استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر سبک تاریخی را برای رستوران خود انتخاب می‌کنید، لازم است از نقاشی‌های تاریخی، صنایع دستی مرتبط و مبلمان قدیمی استفاده کنید. خلاق باشید و از عناصر متمایز منطقه خود در دکوراسیون داخلی رستوران بهره ببرید.

 

در طراحی رستوران باید به چه مواردی توجه کنیم؟

1. انتخاب سبک دکوراسیون داخلی 2. انتخاب تجهیزات نورپردازی فضاهای رستوران 3. پوشش دیوارها  و کف یا رنگ‌آمیزی آن‌ها 4. انتخاب مبلمان‌های مناسب و نوع چیدمان آن‌ها 5. توجه به تهویه فضای رستوران 6. اکسسوری‌ها و لوازم دکوراتیو

سبک های رستوران 

ویژگی‌های رستوران کلاسیک

در طراحی داخلی رستوران کلاسیک نحوه چیدمان مبلمان و نوع مبلمان اهمیت خاصی دارد. نحوه چینش مبلمان در این سبک رستوران به مشتری فضای خصوصی بیشتری می‌دهد. در رنگ آمیزی عناصر بکار رفته در رستوران‌های کلاسیک از رنگ‌های تیره استفاده می‌شود. کارکنان نیز معمولا لباس‌های رسمی و خاصی می‌پوشند.

برای تزئین فضا از گلدان‌های بزرگ، شمع، لوستر و تابلوهای مجلل استفاده کنید. در رستوران‌های کلاسیک معمولا موسیقی‌های بدون متن، بسیار آرام و دلنشین پخش می‌شود. موسیقی ملایم در کنار نورپردازی درست، فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.

 

ویژگی‌های رستوران مدرن

یکی از اصول اصلی طراحی رستوران‌های مدرن استفاده از نور ملایم و آثار هنری است. در این نوع طراحی از مبلمان و چوب‌های ساده استفاده می‌شود. علاوه مبلمان سایر اجزا دکوراسیون رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری با تناژ روشن دارند.

ویژگی‌های رستوران سنتی

در رستوران‌های سنتی با تم محلی علاوه بر ارائه منوی مخصوص با آیتم‌های محلی، غذاها در ظروف سنتی سرو می‌شوند. برای طراحی داخلی فضا این سبک رستوران‌ها، اغلب رنگ‌های شاداب مانند زرشکی، قرمز، فیروزه‌ای و سبز بکار گرفته می‌شود. چیدمان مبلمان فضای صمیمی‌تری را تداعی کرده و معمولا از جنس چوب و یا به صورت تخت طراحی می‌شوند. در  تزئین دیوار، می‌توان از آجر، عکس‌های طبیعت، آثار باستانی و مناطق گردشگری محل مورد نظر استفاده کرد. موسیقی زنده محلی به همراه کارکنانی با لباس‌های سنتی یکسان را می‌توان یکی از اجزای اصلی رستوران سنتی در نظر گرفت. همچنین برای زیباسازی فضا می‌توانید از آثار دستی و عناصر قدیمی مانند سماور و کرسی استفاده کنید.

 

چطور سبک طراحی رستوران را انتخاب کنیم؟

هر یک از سبک‌های طراحی رستوران جذابیت‌های خاص خود را دارند و احتمالا انتخاب از میان آنها برایتان دشوار است. برای انتخاب بهترو کمک به شما این پروسه را به دو مرحله تقسیم کرده‌ایم که در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل می‌پردازیم:

تشخیص شخصیت برند در طراحی رستوران

پیش از هر چیزی لازم است مشخص کنید چه چیزی رستوران شما را تعریف می‌کند. در واقع شخصیت برند مجموعه‌ای ویژگی‌ها و صفات انسانی است که به یک برند تجاری نسبت داده می‌شود. پس از پیدا کردن این صفات انتخاب سبک مرتبط با آن بسیار راحت‌تر خواهد شد.

تحقیق در مورد مشتریان هدف

پس از مشخص شدن شخصیت برند اکنون لازم است مشتریان هدف را مشخص کرده و سپس در مورد علایق آنها تحقیق کنید. محل قرارگیری رستوران تاثیر مستقیمی در این موضوع دارد. تعیین نوع رستوران‌هایی که در مناطق مختلف با اقبال مشتریان مواجه شده‌اند کار دشواری‌ است؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که تقاضا برای سبک رستوران شما و آنچه قرار است در آن ارائه دهید در محل مدنظر وجود داشته باشد. پس از تحقیق در خصوص مشتریان هدف سعی کنید درباره رقبای موفق تحقیق کرده و علت موفقیت آنها را به درستی درک کنید.

 

همچنین در اجرای سبک طراحی رستوران باید به جمعیت شناسی توجه ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال، اگر جامعه هدف شما دانشجویان و نوجوان هستند، می‌توانید از رنگ‌های روشن و بولد، کاغذ دیواری‌های خاص، موزیک‌های راک و مبلمان یکپارچه استفاده کنید.

در رستوران‌ها می‌توانید از سبک‌های مختلف کشورهای دیگر استفاده کنید. رستوران ایتالیایی و رستوران چینی از جمله رستوران‌هایی هستند که با در نظر گرفتن المان‌های همان کشور طراحی می‌شوند، از این جهت در منوی غذایی نیز، غذاهای مربوط به همان کشور قرار داده می‌شود.

همچنین می‌توانید رستوران را به صورت خاص برای افراد خاص طراحی کنید، طراحی باغ رستوران ، رستوران غذاهای دریایی، غذاهای گیاهی، غذاهای رژیمی و غذاهای فوری از جمله ایده‌هایی هستند که هنگام طراحی رستوران می‌توانید در نظر بگیرید. برای یک سبک قوی و جذاب برخی از موارد را باید در نظر بگیرید که هیچ ارتباطی با نوع غذا ندارند. از ایده‌های خلاقانه برای ایجاد محیطی جذاب استفاده کنید. اگر این کار را درست انجام دهید، مشتریان از دکوراسیون لذت می‌برند و باعث می‌شود رستوران شما برای آن‌ها به یاد ماندنی‌تر شود.

اهمیت نورپردازی در طراحی رستوران

وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی رستوران می‌شود، نورپردازی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. نورپردازی مناسب در رستوران ترکیبی از نور طبیعی و نور الکتریکی است یا به عبارتی از نظر فنی سه نوع روشنایی وجود دارد: نور محیط، نور متمرکز و نور تزیینی.

نور متمرکز، نوری است که برای انجام کارها استفاده می‌شود. این چراغ‌ها به مشتریان کمک می‌کنند تا منو را به راحتی بخوانند. این چراغ‌ها باید طبق یک استراتژی استفاده شوند تا نور محیط را از بین نبرند، اما در عین حال عملکرد خود را به طور ویژه در رستوران انجام دهند. می‌توانید از این نورها برای برجسته‌سازی مسیر و میزهای سرو غذا استفاده کنید.

 نورهای تزیینی معمولاً بر روی دیوارها اجرا می‌شوند تا جذابیت دیوار را دوچندان کنند. به عنوان یک صاحب رستوران و نه یک طراح داخلی، ممکن است احساس کنید که همه این نورها کاملاً یکسان هستند، درست است، اختلاف بین این سه مورد وجود ندارد، اما نتیجه آن به طور نامحسوس در تعداد مشتریان شما تأثیرگذار است.

 نور محیط ظاهر و احساس کلی رستوران شما را مشخص می‌کند.

 علاوه بر این، از آنجایی که رنگهای روشن بر روحیات انسان اثر می‌گذارد، داشتن فضای روشن و دلباز در اولویت است. نورپردازی مناسب می‌تواند نقایص را پنهان کرده و توجهات را به ویژگی‌های جذاب محیط معطوف کند.

اطمینان حاصل کنید که نوع و میزان نور لامپ‌ها و لوسترهای انتخابی متناسب با فضا و رنگ‌های دکوراسیون بوده و در طول روز قابل تنظیم باشند. به عنوان مثال، در هنگام سرو وعده عصرانه برای ایجاد فضای صمیمی و عاشقانه می‌توانید برای نورپردازی محیط از چراغ‌های رومیزی و شمع در یک محیط تاریک بهره ببرید. علاوه بر موارد بالا، نورپردازی اولین چیزی است که احتمالا نظر رهگذران را به خود جلب کرده و آنها را به ورود ترغیب می‌کند.

نکته :  اگر در طراحی داخلی رستوران از نور ملایم استفاده کرده‌اید، لامپ‌های جداگانه بالای هر میز نصب کنید. با این کار رستوران کم نور می‌شود؛ درحالیکه مشتریان در نور مناسب غذای خود را میل می‌کنند.

 

نحوه انتخاب رنگ طراحی رستوران

رنگ ارتباط مستقیم با روحیه و آرامش چشم افراد داشته و مدت‌های طولانی است که روانشناسان به تاثیر مهم رنگ بر مغز انسان پی برده‌اند. بنابراین از رنگ‌هایی بسیار جیغ، استرس‌آور و کسل‌کننده استفاده نکنید. رنگ انتخابی باید با اندازه فضای داخلی رستوران هماهنگ باشد. برای مثال در رستوران‌های کوچک رنگ‌های تیره و همچنین آیتم‌های طرحدار و شلوغ توصیه نمی‌شود. به طور کلی رنگ‌ها باید با موضوع رستوران و جامعه مشتریان هدف هماهنگ باشند. نور های گرم بر خلاف نور های سرد ، گرما و صمیمیت را به محیط می بخشند. اگر برای هر میز و در جای مناسب نور ها و چراغ هایی را تعبیه کنید ، مشتری ها را به گفتگو و مراوده بیشتر تشویق می کنید. در مقابل استفاده از نور های سرد باعث بالا رفتن سر و صدا و شلوغی رستوران می شود که این موضوع خوشایندی برای مشتری نخواهد بود.

به طور کلی انتخاب درست و به جا از نور پردازی نه تنها بر دکوراسیون و مبلمان شما اثر می گذارد ، بلکه باعث جذابیت فضای شما می شود. به علاوه هرگز نباید فراموش کرد که نور پردازی خلاقیت در طراحی داخلی رستوران را افزایش می دهد.

رنگ‌ها می‌توانند نقش زیادی در طراحی رستوران داشته باشند. نکته اصلی در انتخاب رنگ‌هایی که می‌خواهید در رستوران خود استفاده کنید، مشخص کردن طیف مشتری است. رنگ‌های مختلف احساسات مختلف را تحریک می‌کنند. برخی از رنگ‌ها اشتها را تحریک می‌کنند، درحالیکه برخی دیگر آن را سرکوب می‌کنند.

رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی محرک‌های قوی محسوب می‌شوند و بنابراین بسیاری از رستوران‌ها سعی می‌کنند از رنگ نارنجی در دکوراسیون  داخلی خود استفاده کنند. به یاد داشته باشید که قرمز یک رنگ شدید است، بنابراین بهتر است در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. زرد رنگ روشنی است و می‌تواند تا حدودی اشتهای افراد را برانگیزد. از طرف دیگر، رنگ آبی سرکوب‌کننده است. دلیل این که رنگ آبی سرکوب‌کننده اشتها تلقی می‌شود این است که باعث می‌شود غذا در آرامش زیادی صرف شود.

 

ایده‌های انتخاب رنگ با توجه به کانسپت رستوران

  • رستوران‌های گیاهی: رنگ قهوه‌ای چوبی (در تناژ مختلف)، زردهای آفتابی، سبز طبیعی
  • رستوران‌های دریایی: رنگ‌های آبی و اقیانوسی
  • رستوران خانوادگی (به همراه کودک): رنگ‌های پاستلی

 

 

 

 

طراحی رستوران - نور پردازی رستوران - رستوران - رنگ - رستوران دریایی - رستوران چینی - معماری داخلی - طراحی دکوراسیون-طراحی سبز

به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه: